"נתוני התחלות הבנייה של הלמ"ס - גיבוב מיותר של נתונים שלא מלמדים דבר"

בכירי ענף הנדל"ן מגיבים לפרסום התחלות הבנייה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2022

עפרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת יורו ישראל: "נתוני התחלות הבנייה שמפרסמת הלמ"ס הם לא הרבה מאשר גיבוב מיותר של נתונים שלא מלמדים דבר. הם מתפרסמים רק כדי שהמדינה תוכל לטפוח לעצמה על השכם ולהגיד 'הנה – בנינו', אבל בפועל הנתונים לא באמת משקפים את התמונה האמיתית בשוק הנדל"ן וגם לא מסייעים לשיפור הבעיות והחסמים הקיימים. בתור חברה יזמית שבונה פרויקטים בערים רבות בישראל, הייתי מעדיפה שהלמ"ס תפרסם נתונים בקשר לכמות הכללית של יחידות הדיור במכרזי מדינה שפורסמו, מתי ניתנו להן היתר בנייה, ומתי ניתנו להם טפסי 4. יש לפלח את הנתונים האלה לפי ערים כדי לראות באילו רשויות ישנה בעיה במתן ההיתרים, איפה ניתן לשפר – ואז באמת לשפר מול הרשות, כי בסופו של דבר המשמעות היא כסף לידי הרוכשים במחירי הדירות. אני סבורה כי לגיבוב הנתונים של הלמ"ס יש מטרה אחת – למסמס את נתוני האמת ואת המצב האמיתי בשוק הנדל"ן, כדי שהמדינה תוכל להמשיך ולגרוף מיליוני שקלים ממסים ושהיא תצטייר באופן חיובי בעיני הציבור".

       
רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק
, ציין כי "עלייה של 5.3% בסך התחלות הבנייה בשנה היא כיוון טוב, אך ממש לא מספיק כדי לסגור מחסור של כ-120 אלף יחידות דיור בישראל נכון להיום. כדי שיהיה אפשר לסגור את הפער, צריך כ-65 אלף התחלות בנייה בשנה, בכל שנה במשך 10 שנים רצוף לפחות, אך בשנים האחרונות זה לא המצב, ונראה כי התמונה לא תהיה שונה בשנים הבאות. זאת, היות ומשך הבנייה הממוצע עומד על כ-3 שנים, והליכי התכנון והרישוי לוקחים עוד כ-3 שנים לפחות – וזה הרבה יותר מדי זמן לעומת העולם המערבי. נתון מעודד שמדווחת הלמ"ס, הם המשקל ההולך ועולה של התחדשות עירונית מכלל התחלות הבנייה, אך בתחום זה ישנם אף יותר חסמים ומשך הזמן ארוך יותר ומגיע גם ל-8-10 שנים עד שהדירות נבנות. במספרים כאלה לא ניתן לפתור משבר דיור". 


שגיא לנצ'נר, מנכ"ל חברת ינוב:
"הלמ"ס מדווחת על זינוק של עשרות אחוזים בהתחלות הבנייה בערי השרון הוד השרון ורעננה, וגם על היקפים גבוהים בהתחלות הבנייה במחוז מרכז שאליו שייכות ערי השרון. בהוד השרון החלו להיבנות בשנה החולפת 685 דירות חדשות – זינוק של 90% לעומת השנה הקודמת; ברעננה נרשם זינוק של 37% בהתחלות הבנייה ל-880 יחידות. חברת ינוב פעולת כיום בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית בשרון, ואנו יכולים לומר שרוב התחלות הבנייה בערים אלה הן בהתחדשות עירונית. זה מתאפשר הודות לשיתוף פעולה פורה בין היזמים לוועדות המקומיות בערים, ולעידוד התחדשות בהן באופן כללי על ידי ראשי הערים. העלייה בהיקפי הבנייה בשרון מגיעה בהתאם לעלייה בביקוש לדירות בערים אלה. הן מבוקשות מאוד למגורים כי הן שומרות על הציביון שלהן לאורך שנים כערים המספקות לתושביהן מענה כולל לכל צרכי היומיום – מיקום, נגישות, איכות חיים וחיי קהילה".